Sökmotoroptimering – SEO

Som ni vet så tycker jag om både det lilla och det stora inom datavärlden. Jag är speciellt intresserad av sådant som händer på nätet, och hur vi användare egentligen använder oss av nätet. Det är sådana kunskaper så är tidstypiska fenomen, hur våra beteenden både skapar och skapas med hjälp av nätet. Aldrig förr har egentligen användarens makt varit så stor gentemot företag och organisationer på nätet, för vi kan göra precis som vi vill, och välja bort det vi inte vill ha.

Google är supermakten
Ska man se till webben som en digital värld som vi alla bor i så är det Google som är supermakten i den världen. Visst finns det de som gör anspråk på höga positioner, men med tanke på att det är ett företag som många av oss förlitar sig på så gör det att deras ställning är enorm, något som knappast lär minska. Försök lär göras från konkurrenter att ta marknadsandelar, men det är inte speciellt lätt när vårt beteende redan sitter, samtidigt som Google gör allt för att anpassa sig själva till nya beteenden hos användarna.

Många företag har idag hittat en teknik på hur man tar sig upp i Googles sökresultat. Det är en plats som man gärna vill vara på som företag, eftersom att det sker omkring 40 miljoner sökningar på Google i Sverige – varje dag! Då är det självklart så att för att nå de många människorna som söker så måste man också finnas högt i sökresultatet, och sättet att ta sig dit är genom att manipulera (helt lagligt) Googles sökalgoritm. Det kallas för sökmotoroptimering, tekniken som gör att Google rankar dig och din webbplats högre och skjuter upp den i positionerna i resultatet.

Det här har visat sig vara lönsamt för många företag, för det är faktiskt så att det handlar om att vara topp fem för att det ska bli bra. Det är inte många företag som finns på sidan två som kan se effekter av deras position i Google. Det har gjort sökmotoroptimering till ett effektfullt verktyg, dels för företag att fortsätta tjäna pengar men också för att de ska nå till rätt människor. Christian Rudolf pratar bra och intressant om det här.

…men Google är inte helt okej med det
Google är inte helt okej med att deras algoritm utnyttjas på det här sättet, men ska man se krass på det så är det ju faktiskt så att det är användarna och deras beteende som styr, vilket betyder att sökmotoroptimerare många gånger känner Googles användare bättre än vad Google själva gör. Google har försökt att pressa ner det naturliga sökresultatet genom att ge annonserade sökresultat, som företag kan köpa, men det finns en risk i det när det bara blir annonser som sökresultat. Så sökmotoroptimering är med andra ord något som fungerar i den nya tidens tekniska beteenden på nätet. De företag som sysslar med detta har dessutom hököga på förändringar som Google kommer med, och anpassar sig direkt till nya riktlinjer för att kunna fortsätta med sitt arbete.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *